ΕκφράΖουµε και µοιραζόµαστε τα δυσάρεστα συναισθήµατα που ενδέχεται να βιώνουµε
(π.χ. ανησυχία, φόβος, θυµός, άγχος) αυτήν την περίοδο και θυµόµαστε πως είναι φυσιολογικές συναισθηµατικές
αντιδράσεις σε έντονες καταστάσεις που επηρεάζουν την καθηµερινότητά µας.
Αναζητούµε βοήθεια ειδικού αν νιώθουµε πως τα συναισθήµατα µας επηρεάζουν έντονα τη λειτουργικότητα
στην καθηµερινότητα και τη σωµατική µας υγεία (π.χ. αϋπνία, πονοκέφαλοι κ.ά.).
ΕπαναπροσδιορίΖουµε τις προτεραιότητές µας µε θετική οπτική αξιοποιώντας τις στιγµές που παραµένουµε στο σπίτι µε
δραστηριότητες και συνήθειες που είχαµε παραµελήσει λόγω των ρυθµών της καθηµερινότητάς µας ή ανακαλύπτουµε νέες
(π.χ. διάβασµα, µουσική, οικογενειακές στιγµές, συζητήσεις, παλιά χόµπι, ανακάλυψη νέων τρόπων απασχόλησης, παιχνίδι).
ΣτηρίΖουµε και στηριζόµαστε
διατηρώντας την ανθρώπινη ανάγκη
επαφής και αλληλοϋποστήριξης (π.χ.
συχνότερη επικοινωνία µε ηλικιωµέ-
νους συγγενείς που ενδέχεται να είναι
περισσότερο αποµονωµένοι, υλικά
αγαθά όπου υπάρχει ανάγκη), αξιο-
ποιώντας παράλληλα εναλλακτικούς
τρόπους επικοινωνίας όταν αυτό είναι
εφικτό (π.χ. τηλέφωνο, διαδίκτυο).
ΦροντίΖουµε
✓ τον εαυτό µας, µε το να
διατηρούµαστε ασφαλείς και υγιείς
✓ τους κοντινούς µας ανθρώπους,
ανταποκρινόµενοι στις ανάγκες τους
✓ τους άλλους, λαµβάνοντας
προφυλάξεις και περιορίζοντας τις
µετακινήσεις µας
ΑναγνωρίΖουµε τη συµβολή και το
σηµαντικό έργο των ανθρώπων που
οφείλουν να είναι στην εργασία τους
τις µέρες αυτές (π.χ. γιατροί, νοσηλευ-
τές, εργαζόµενοι σε νοσοκοµεία,
φαρµακεία, υπηρεσίες τροφοδοσίας
και καθαριότητας κλπ.) και αντιµετω-
πίζουµε µε ενσυναίσθηση την πιθανή
ανησυχία των ίδιων και των δικών
τους ανθρώπων.
ΑντιµετωπίΖουµε µε ψυχραιµία την περίπτωση που εµείς ή πρόσωπο της οικογένειας νοσήσει.
Τηρούµε µε συνέπεια τις οδηγίες που θα µας δοθούν σχετικά µε την αντιµετώπιση της κάθε περίπτωσης.
ΣυνεχίΖουµε
να κάνουµε σχέδια για το µέλλον, καθώς οι µελλοντικοί µας στόχοι αποτελούν κινητήριο δύναµη
και προϋπήρχαν της κρίσης που βιώνουµε.
ΠροσαρµόΖουµε την καθηµερινότητά µας και είµαστε ευέλι-
κτοι µε βάση τα νέα δεδοµένα. Αναζητούµε δυνατά στοιχεία
του εαυτού µας (π.χ. οργανωτικότητα, χιούµορ, ευρηµατικότητα,
σταθερότητα, στοργή) αλλά και του ευρύτερου περιβάλλοντος
(«σηµαντικοί άλλοι»/«δικοί µας» άνθρωποι) που αξιοποιήσαµε
σε προηγούµενες δυσκολίες της ζωής µας και τα καταφέραµε.
Αν νιώσουµε πως δεν τα καταφέρνουµε, λαµβάνουµε
υπόψη πως µπορεί να χρειαζόµαστε περισσότερο
χρόνο για να ανταποκριθούµε στα προσωρινά νέα
δεδοµένα, επαναπροσδιορίζουµε τους στόχους µας
σε περισσότερο εφικτούς και ρεαλιστικούς, όπως
άλλωστε κάνουµε σε κάθε µας δυσκολία.
την έννοια της ψυχικής ανθεκτικότητας, ότι δηλαδή
οι άνθρωποι µπορούµε να τα καταφέρουµε σε δύσκολες
καταστάσεις και να πορευτούµε µε ψυχική υγεία και ευεξία.
Προτάσεις για την ψυχολογική υποστήριξη οικογενειών,
παιδιών και εφήβων κατά τη διάρκεια της παραµονής
στο σπίτι λόγω των προληπτικών µέτρων
για τον κορωνοϊό - Covid-19
Μένουµε σπίτι... Συνδε-∆εµένοι
∆ιευθύντρια:
Χρυσή (Σίσσυ) Χατζηχρήστου,
Καθ. Σχολικής Ψυχολογίας
Επιστηµονικοί Συνεργάτες:
∆ρ. Θ. Υφαντή
∆ρ. Κ. Λαµπροπούλου
∆ρ. Π. Λιανός
Υποψ. ∆ρ. Γ. Γεωργουλέας
∆ρ. Σ. Μίχου
Υποψ. ∆ρ. ∆. Φραγκιαδάκη
Υποψ. ∆ρ. ∆. Αθανασίου
ότι διανύουµε µια κατάσταση
κρίσης και όπως κάθε κρίση
έχει αρχή, µέση και τέλος.
http://www.centerschoolpsych.psych.uoa.gr
Εργαστήριο Σχολικής Ψυχολογίας, ΕΚΠΑ